در این یادداست ما درخواست داریم که لطفا با بیژامه به عروسی نروید

با پیژامه به عروسی نروید! 

اینستاگرام دنیای شبیه سازی شده ای از جهان واقعی است. وقتی حسابی آنجا داریم باید بدانیم چه می کنیم، عواقب کارمان چیست، چگونه قضاوت می شویم و چه هدفی را دنبال می کنیم.

از پیج های شخصی و تفریحی –که اهداف تجاری ندارند- بگذریم، روی صحبت من امشب  صفحه هایی که با هدف بازارسازی اینترنتی برای یک برند ایجادشده‌اند، خیلی مهم است کاری نکنند که نقض غرض شود و هزینه هایشان هدر رود.

از هزینه مهم تر اعتبار و وجهه ی برند است. این که پیژامه را با قیمت کت  و شلوار خریده  باشید، از خنده دار بودن ماجرا چیزی کم نمی کند، بلکه توجیه ناپذیری آن را بیشتر هم می کند که هم از پول رفته، هم از آبرو.

 

 

استراتژی برند
اینستاگرام دنیای شبیه سازی شده ای از جهان واقعی است. وقتی حسابی آنجا داریم باید بدانیم عواقب کارمان چیست، چگونه قضاوت می شویم.

بعضی از  اشتباهاتی که در اینستاگرام رایج است، را تحت عنوان با بیژامه به عروسی نروید بیان داشته ایم:

۱-بدون محتوای خوب شروع نکنید

صفحه را افتتاح می کنید به هرکس می رسید دعوت می کنید بیاید فالو کند و حتماً به این گام جدید بازاریابانه ی خود افتخار می کنید در حالیکه این با بیژامه به عروسی رفتن است، البته جای افتخار هم دارد. ولی حتماً باید به تولید محتوای باکیفیت هم فکر کرده باشید. وگرنه پیجتان رونق نمی گیرد و همان فالوورهای اولیه را هم از دست می دهید. محتوای خوب هم شامل عکس باکیفیت و مرتبط به موضوع است، هم ویدئوهای جذاب و اثرگذار، و هم البته متنی که قرار است در چند کلمه مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد و پستتان را به یاد ماندنی کند. درواقع کوتاهی محتوا در اینستاگرام یک فرصت است، ولی باید حرفه ای باشید تا از آن استفاده کنید.

۲-پیج را گرسنه نگذارید

نباید صفحه تان دیر به دیر به روز شود ، چراکه باید همیشه برایش خوراک داشته باشید و محتوای جدید تولید کنید. استمرار در تولید محتوا و پست گذاری نشان دهنده ی این است که صفحه ی زنده ای دارید. این که آخرین پست مثلاً برای یک ماه پیش باشد، نقطه‌ضعف است. چون این طور تلقی می شود که دستتان از حرف جدید خالی است.

۳-صفحه تان را به رگبار نبندید

این که ناگهان کلی ایده ی خوب برای تولید محتواهای بکر و عالی به ادمین هجوم آورده اتفاق خوبی است، قدرت انتخاب هم می دهد، اما لطفاً همه را با هم پست نکنید و رگبار ایده را به هوم هوادارانتان سیل نکنید! استفینگ، یا این گونه استفاده ی بیش‌ازحد از محیط اینستاگرام موجب می شود:

  • فالوور با انبوهی از پست های تنها یک صفحه مواجه شود. ازآنجاکه نمی خواهد فقط پست های شما را ببیند، اسکرول می-کند و جز یکی دو پست اول، بقیه دیده نمی شود و هدر می رود.
  • حوصله ی فالوور سر می رود و خیلی محتمل است که Unfollow کند.
  • وقتی همه را باهم پست می کنید دستتان خالی می شود و ممکن است به همین زودی چیزی برای پست کردن نداشته-باشید و فاصله تا پست بعدی تان زیاد شود و عملاً مدتی از معرض دید فالوورها غایب می شوید.

برنامه ریزی زمان بندی پست گذاری، به‌نحوی‌که پست ها اثر هم را خنثی نکنند، خود یک مهارت است و باعث این می شود که شما با بیژامه به عروسی نروید.

 

 

۴-سانسور نکنید

هرچقدر هم که سعی کنید دوست داشتنی باشید، باز به هزار دلیل ممکن است مخالف داشته باشید. چون که بعضی ها ممکن است کامنت هایی بگذارند که شما دوست ندارید. شاید احساس کنید پیج خودتان است و اختیارش را دارید، اما ابداً سانسورش نکنید.

نادیده گرفتن مخالف و پاک کردن کامنت های نامطلوب اشتباه است. از نگاه فالوورهای دیگر رفتار شما بسیار مهم است که بزرگ منشانه باشد یا بی صبر و کم طاقت. نگران مخالفان هم نباشید. اگر شخصیت خود را حفظ کنید، شاید با شما دوست شوند.

۵-هشتگ ها را به هم ندوزید

درست است که هشتگ گذاری محدودیت خاصی ندارد. اما این که پای هر پست هشتگ های مختلف بگذارید تا اهداف دیگری را پوشش دهید اشتباه بزرگی است. فراموش نکنید که چشم الگوریتم های اینستاگرام همیشه فعالیت صفحه ها را رصد می کند.

استفاده نابجا از هشتگ ها باعث می شود پیج شما جریمه شود. یعنی :

  • هشتگ های شما بی اعتبار شود و در خوراک فالوورها کمتر نمایش داده شود.
  • نرخ نمایش پست هایتان نیز به‌طورکلی کاهش داده شود.

 

۶-قصه ننویسید

اینستاگرام است.

وبلاگ نیست که متن طولانی دل نوشته های شبانه یا قصه ی حسین کرد در آن تعریف کنید. باید عکس یا ویدئو بگذارید و نهایتاً چند خطی هم متن کنارش بنشانید که توصیفی باشد تا عکس را برای فالوور معنا دارتر کند یا دلیل شما از پست کردن آن را شفاف تر کند.

نهایتاً کسی را هم اشاره کنید و هشتگی بگذارید. بیشتر از این وقت ندارید که توجه مخاطب را روی یک پست نگه دارید. اینستاگرام بیشتر در موبایل ها چک می شود و جالب نیست کاربر برای دیدن بقیه ی یک پست نیاز به اسکرول داشته باشد.

 

۷-دمدمی‌مزاج نباشید

این طبیعی است که آدم یک روز سرحال و شوخ طبع باشد، یک روز دمق و عصبانی، و یک روز غمگین و افسرده. کسی به این تغییر حال های آدم خرده نمی گیرد. اما فالوورهای شما نه روانشناس‌اند، نه دلیلی دارد روحیات ادمین را درک کنند.

این که یک روز باانرژی و سرحال پست بگذارید و جواب کامنت ها را با محبت بدهید، یک روز که حوصله ندارید جدی و خشک باشید و مثل اخبار تلویزیون حرف بزنید و جواب های رسمی بدهید، نشانه ی خوبی نیست. حس بی ثباتی و چند شخصیتی به مخاطب منتقل می شود. صفحه متعلق به یک برند است، سعی کنید هویت خود را در ارائه ی آن ثابت نگه دارید.

۸-در پیج سالاد درست نکنید

صفحه ی شما یک عنوان، یک عکس پروفایل، و یک هویت و هدف دارد که برای آن ساخته شده. هواداران هم به همین دلیل فالو کرده اند. قطعاً غیر از اینجا خیلی پیج های دیگر را نیز دنبال می کنند.

بنابراین لازم نیست از اخبار مهم بین المللی، تا پیام های مناسبتی، آرزوی سلامتی برای یک هنرمند، داغ ترین جوک هفته، توصیه های روانشناسی، راهکارهای مدیتیشن یوگا، عکس سلبریتی ها، تبلیغات مزون فامیل های ادمین و غیره را در اینجا پست کنید.

هرکسی که هرکدام از این موضوعات را بخواهد، هستند صفحه هایی که روی این موضوعات تمرکز دارند و حتماً بهتر از شما به آن می پردازند.

با پست کردن چیزهای غیرمرتبط به برند، پیجتان از رسمیت و هویتی که برای آن ساخته شده ساقط می شود.

۹-خودتان را گول نزنید

درست است که شمارنده ی تعداد فالوورها روی صفحه جلوی چشم است ، ولی باور کنید خود آن عدد نه برای برندتان شهرت می-آورد، نه مشتری می شود.

این شماره وقتی ارزش دارد که هرکدام واقعاً نماینده ی یک فالوور زنده باشد. پس لطفاً با خریدن فالوورهای غیرواقعی خودتان را فریب ندهید. کاربران واقعی در درازمدت متوجه بی رمقی صفحه ای که شمارشگرش پشتوانه ندارد خواهند شد.

 

۱۰-خودنمایی نکنید

اتفاقاً صفحه ی برند برای این است که خودنمایی کنید ، اما به عنوان یک شخصیت حرفه ای. بنابراین از گذاشتن تصاویر و سلفی های شخصی جالب پرهیز کنید. جای این عکس ها پیج شخصی شماست.

مثل این است که در محل کار همان پیژامه را بپوشید! مخاطبان این صفحه شما را به‌عنوان یک فرد نمی شناسند، اگر عکسی هم از همکاران شرکت می گذارید باید حالت حرفه ای داشته-باشد.

 

۱۱-زیرآبی نروید

بااین که قانون کپی رایت هنوز در ایران درست اجرا نمی شود، ولی شما رعایت کنید. از هنر دیگران در پیج خرج نکنید. برای شخصیت برند خوب نیست که حاصل کار دیگران را بی اجازه استفاده کند. ضمناً، قوانین را هم رعایت کنید.

البته این لیست سر دراز دارد ،خیلی چیزهای رعایت کردنی هست که باید یاد گرفت تا یک پیج  تروتمیز داشت که انشاآله در یه جلسه حضوری با جزئیات بیان خواهد شد .

یکی از وظایف ما در چروند همین است که به گسترش فرهنگ درست استفاده تجاری از اینستاگرام کمک کنیم نا برندهای ایرانی نیز از این فرصت بهره ی عالی ببرند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *