من هم بازی (برندسازی مجازی برای چه صنعت هایی واجب است) 

 

من هم بازی (معرفی صنعت هایی که فرایند برندسازی دیجیتال از نان شب برای آنها واجب تر هست)

برندسازی دیجیتال
بنظر شما دوست ارجمند ، چرا بایستی برای دسته بندی صنعت ها تصمیم گیری نمود ؟

مقدمه

خب این خوب است، باعث می شود کمتر اشتباه کنیم و لطمه بخوریم. ولی اگر حواسمان نباشد آن‌قدر زیاده روی می کنیم که تا بخواهیم مراحل تصمیم گیری برای رفتن به  اسکی را به نتیجه برسانیم وسط تابستان سال بعد است.

حالا این‌که خوب است، باز زمستان دیگری در راه هست که تصمیممان هدر نرود، ولی خیلی چیزها یک باره اند.

برگردیم به دنیای بچه ها؛ آن ها وقتی می خواهند بازی کنند صبر نمی کنند. به خصوص اگر بچه های دیگر قبلاً شروع کرده باشند. فوراً همه‌چیز –حتی مامان- را رها می کنند و فریاد می زنند «منم بازی!».

این امتیاز بزرگی است؛ برای استفاده از فرصت حتی یک لحظه  را هم هدر نمی دهند. این درس جالبی برای بازاریابی است. وجه اشتراک این عرصه با دنیای کودکان این است که برای هردو شکار فرصت فوق العاده مهم است.

تاریخچه

دنیا از آغاز قرن بیستم به بعد شبیه فیلم عصر جدید چاپلین است. همه چیز در حال دویدن است و درعین این که مدیران برندها باید خیلی فاکتورها را لحاظ کنند، وقت زیادی هم برای تصمیم گیری ندارند.

کمتر از ده سال از تولد اینستاگرام می گذرد، اما این فضا به حدی رشد کرده که چرخه ی اقتصادی عظیمی را در خود جابجا می کند. حالا فرض کنیم که یک مدیر بازاریابی بخواهد با همان سرعت ۱۰ سال پیش تصمیم بگیرد که آیا ورود به این فضا خوب است یا نه.

احتمالاً تا تصمیم خود را نهایی کند، نه اینستاگرام دیگر این شکلی است، نه حتی ساختار شبکه های اجتماعی. ممکن است یک شبکه ی نوظهور دیگر هم در حال خودنمایی باشد. شاید فیلم ماتریکس شباهت بیشتری به جهان قرن بیست و یکم داشته باشد. به نظر می رسد باید کمی بیشتر از بچه ها درس بگیریم.

در اینجا خوب است به بعضی زمینه ها که باید توجه بیشتری به پتانسیل های اینستاگرام داشته باشند بپردازیم.

درواقع اینستاگرام اگر برای همه خوب است، برای این نوع تجارت ها گاهی از نان شب واجب تر می شود. چون هم برای ساختار کسب وکار آن ها مناسب تر است، هم تأثیر فوق-العاده ای دارد.

  • مسافرت و گردشگری

اولین صنعت مورد ارزیابی در یادداشت من هم بازی ،سفر است و عکاسی. اصلاً یکی از مهم ترین لذت های مسافرت برای آدم ها ثبت تصاویر خاطرات آن است. اینستاگرام هم که بهترین جاست برای ثبت همیشگی عکس و به اشتراک گذاری آن.

خب فقط مانده شما که آژانس مسافرتی دارید، غرفه ی خود را در اینستاگرام دایر کنید و از مشتریانتان بخواهید تا عکس های سفرشان را با شما شریک شوند.

شما بهترین زمینه را برای جمع آوری محتواهای عالی توسط مسافران تورها دارید و می توانید برای آن جایزه هم بگذارید. می توانید طرح های تشویقی بگذارید و از جذابیت عکس ها برای ترغیب کاربران به سفر استفاده کنید.

پلتفرم بازاریابی Stackla اینفوگرافیکی در سال ۲۰۱۵ در این زمینه منتشر کرده است که بر اساس آن بیش از نیمی از کسانی که به تعطیلات تابستانی می روند از شبکه‌های اجتماعی و به خصوص عکس‌ها الهام می گیرند.  بیش از سه-چهارم افراد هم گفته اند که نظرات آنلاینی که توسط دیگر مسافران نوشته شده اطلاعاتی به آن ها داده که هیچ جای دیگر نمی توانستند به آن دسترسی داشته باشند.

 

  • خرده فروشی

در یادداشت من هم بازی یادآوری می شود که برندهای خرده فروشی یک ویژگی مهم دارند؛ مشتریان آن ها به شدت عمومی است. هرکسی –که احتمالاً یک پیج اینستاگرام دارد  می تواند مشتری آن ها باشد.این برندها دست بازی برای معرفی محصولات جدید و تعریف کمپین های بازاریابی دارند.

مثلا اگر یک بوتیک یا مزون دارید، فرصت فوق العاده ای است تا مستقیماً با مشتریان نهایی خود در تماس باشید و از آن ها فیدبک بگیرید.

همچنین می توانید با نگاه به موقعیت های تقویمی مثل روز مادر محصولات خاصی آماده  کرده، یا بسته های مناسب تخفیفی معرفی کنید.

مطالعه ای که توسط yesmail در سال ۲۰۱۵ انجام شده، نشان می دهد بیشتر از ۹۱٪ از برندهای خرده‌فروشی در حداقل دو شبکه‌ی اجتماعی حضور فعال دارند و اینستاگرام برای بسیاری از آن ها هنوز یک فرصت مهم محسوب می شود.

این مطالعه نشان داد رشد فالوورهای برندهای خرده‌فروشی در اینستاگرام بیش از شبکه‌های اجتماعی دیگر بوده است.

 

 

  • سلامتی و تناسب‌اندام

و یادداشت من هم بازی معتقدیم که این دیگر یک بحث غریزی است؛

خیلی ها کلی پول خرج می کنند و به خود سختی می دهند تا خوش اندام و جذاب شوند، عکس بگیرند و  آن را به نمایش بگذارند. قهرمانان این رشته ها یک‌عمر تلاش می کنند برای یک دقیقه فیگور گرفتن جلوی دوربین ها.

اینستاگرام هم که سن مجازی فوق العاده ای برای این ابرخوش تیپ هاست. دیگران نیز این تیپ و هیکل ها را می بینند و کلی آرزو می کنند ای کاش یک جوری شبیه این ها شوند.

بنابراین شما که یک تجارت در زمینه ی تناسب‌اندام دارید، بهترین فرصت ها را در اینستاگرام خواهید یافت. هم می توانید مشتریان بالقوه ی خود را پیدا کنید، هم حاصل کار مشتریان قبلی را به نمایش بگذارید تا انگیزه بخش باشد.

شرکت Shredz یکی از شرکت‌هایی است که در دنیای زیبایی اندام از طریق شبکه های اجتماعی موفق شد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۲ -اولین سال فعالیت- ۹۰ هزار دلار بود و در سال۲۰۱۳ به مرز میلیون دلار و در نیمه ی اول ۲۰۱۴ به ۲.۷ میلیون دلار رسید.

جالب است بدانید که هم صنفان اینستاگرامی شما اصطلاح جدیدی نیز به خود اختصاص داده اند Fistagrammers :

  • رستوران ها

غذا خوردن فقط سیر شدن شکم نیست، یک جور سبک زندگی و فانتزی به همراه دارد. اتفاقا شما که رستوران دار هستید خیلی خوب می دانید که علاوه بر مزه وکیفیت غذا، تزئین غذا، زیبایی ست ظرف ها، شیک بودن دکوراسیون، آرامش فضا و البته سلامتی و بهداشت هم ابزارهای فروش شما هستند.

یک عکس هنرمندانه از غذایی که با ظرافت تزئین شده و در یک بشقاب شیک جا خوش کرده، روی یک میز چیده شده در ساعت ۷ شب نه تنها می تواند برند رستوران شما را به یادماندنی کند، بلکه بعید نیست مشتریانی هم همان شب برای شما بیاورد.

همچنین از دغدغه ی سلامتی و بهداشت مخاطبان نگذرید. مردم دوست دارند پشت صحنه ها را ببینند. از آشپزخانه ی تمیز خود درحالی-که همکارانتان مشغول کار هستند عکس بگیرید و منتشر کنید. این کار خودش باعث ایجاد حس صمیمیت می شود، زیرا مخاطبانتان را به پستوی کسب وکارتان راه داده اید و با آن ها شفاف بوده اید.

  • ورزش

ورزش پر از هیجان و آدرنالین است، هم برای ورزشکارها، هم برای طرفداران و تماشاچی ها. تصویرهایی که لحظه های اوج و حرکت را ثبت کرده، خیلی جذاب است و خودش کلی طرفدار دارد.

ببینید وقتی تصویر یکی در اسکوربورد ورزشگاه می افتد درحالی که مشغول هورا کشیدن است، چقدر لذت می برد! حالا فرض کنید شما در اینستاگرام این فضا را ایجاد کرده باشید و از تصاویر بکر و دیدنی یک مسابقه ی ورزشی یک آلبوم خاطره انگیز درست کنید.

یادتان باشد کمپین پشت صحنه های فیفا در جام جهانی ۲۰۱۴ خیلی در اینستاگرام گل کرد. این یعنی حواشی رختکن های ستاره های ورزشی درحالی که در ظاهر رسمی شان نیستند به‌تنهایی یک موضوع داغ است.

  • زیبایی

نسبت زیبایی و عکس هم که دیگر گفتن ندارد. مثل رابطه ی موسیقی و ضبط آن است. شاه کلید موفقیت صنعت زیبایی هرچه بهتر دیده شدن آن است. پس اگر خدمات زیبایی ارائه می کنید نباید پشت پرده باشید. تصاویر عالی و جذاب بگیرید و هنر و دانشتان را تبلیغ کنید. بر  اساس گزارش  ۲۰۱۵ L2 ۹۵ تا ۹۸ درصد برندهای آرایشی و بهداشتی پیج دارند. پس اگر شما هنوز ندارید، بجنبید.

نکته ی مهمی که در شناختن اینستاگرام کمک می کند این است که این شبکه ی اجتماعی برای فعالیت برندهایی بسیار خوب است که با کاربر یا مصرف کننده ی نهایی طرف هستند. و برای مخاطب قرار دادن تجارت ها طراحی نشده است. بنابراین به تجارت خود نگاهی بیندازید، اگر با خیل مشتریان نهایی خود مستقیماً معامله می کنید احتمالاً اینستاگرام نمایشگاه خوبی برای شماست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *